Gefocust blijven op je werk en prioriteren obv data

Als je met data werkt – als programmeur, data analist, data scientist, dashboard specialist, etc. – dan vind je focus misschien net zo belangrijk als ik. Als ik goed wil presteren en plezier in mijn werk wil, dan moet ik afspraken met mezelf maken. Over wat ik doe, wanneer en hoe lang. Wanneer ik daar niet scherp op ben, dan loop ik het gevaar teveel dingen tegelijk te doen en aan het eind van de dag geen tevreden gevoel overhoud.

Gefocust blijven op je werk

Aan werk geen gebrek. Sterker nog, je kunt wel duizend dingen doen iedere dag. Dan kan het moeilijk zijn om gefocust te blijven voor een groot deel van de dag. We willen teveel dingen doen!
Je kent het gevoel waarschijnlijk wel: voordat je aan je dag begonnen bent, heb je al vijf vragen van collega’s of klanten gekregen om even iets te doen of uit te zoeken. En voordat je het weet, ben je kwijt wat je echt wilde doen vandaag. De meeste van ons zullen dit probleem herkennen.

Mindfulness

Ik heb ontdekt dat mindfulness (ook) helpt bij gefocust blijven op je werk. Leo Babauta is een kei in praktische tips om hier beter in te worden. Onlangs schreef hij een artikel met deze tips:

  1. Make a short list. I recommend 3-5 important, meaningful tasks. And then a few more smaller tasks you’ll take on later in the day when you don’t have as much focus power. These are the tasks you’ll take on today (ideally make the list the evening before).
  2. Order the list, and pick the top one. If you spend time the evening before, or just a few minutes first thing in the morning, prioritizing your short list … you won’t have to think about it when the time comes to execute. This is really important. Don’t let yourself negotiate — pick the top thing on your list and don’t question it at execution time.
  3. Execute your ass off on this one thing. Focus on this and nothing else. Close off distractions. Don’t worry about everything else that needs to be done. This is the only thing in the universe. If you get interrupted, take care of the interruption (or put it on your list for later), and then get back to focusing. Pour yourself into it, with as much meaning as you can (more on this below).
  4. Repeat. When you’re done with the task or can’t work on it because you’re waiting on something, pick the next one on the list. When you don’t have focus power anymore (late afternoon for me), take care of the smaller, easy tasks that need to get done.

Briljant!

We kennen deze aanpak ook van agile werken. Je maakt een backlog met alles wat je wilt doen, en omschrijft de dingen die je nu oppakt in detail. Wat we in deze werkwijze ook goed kunnen gebruiken zijn feiten. Wat is belangrijk en brengt waarde, en wat niet? Daarvoor hebben we data inzichten nodig, die we kunnen gebruiken om onze lijst van dingen die we nu oppakken te maken. 

Gebruik data inzichten om je werk te focussen

Als je rapporten of management dashboards hebt, gebruik deze dan om te bekijken wat aandacht nodig heeft in je business of voor klanten. Als je dat nog niet hebt, waar wacht je dan op 😉 ? Een specifieke analyse op data om te kijken waar het probleem en de oplossing zit van iets dat je morgen wilt oppakken, kan ook heel nuttig zijn. Je kunt ook mbv alerts jezelf informeren over de belangrijkste data verschuivingen en performance tov targets/budget van de afgelopen dag om de belangrijke taken van morgen te bepalen.

Succes!

Bron: https://zenhabits.net/simple-focus/

Update:

Ook Ali B geeft aan hoe dit belangrijk voor hem is, om de twijfel buiten de deur te houden. Lees onderstaand stuk uit een interview in De Ondernemer.

De vraag die gesteld werd: Is er iets waar je op dit moment zelf mee worstelt?

,,Dat is lastig te zeggen. Want alles waar ik tegenaan loop, ben ik al aan het oplossen. Laatst heb ik bijvoorbeeld vanuit het NLP (neuro-linguïstisch programmeren, een techniek voor training, coaching en communicatieverbetering, red.) een paar toffe dingen geleerd. Ik dacht dat ik te veel deed, maar dat was niet zo, ik organiseerde te weinig. Ik leerde dat ik mijn doelen concreet moet maken en opschrijven. Anders weet je niet of je iets hebt behaald of niet.” 

,,Dus tegenwoordig begin ik elke ochtend met het opschrijven van het antwoord op de vraag: wanneer is vandaag geslaagd? En waarom? Bijvoorbeeld als ik drie eiwitshakes heb gedronken, omdat ik erin geloof dat mijn spieren dan sneller herstellen, en ik eerder een lichaam heb waarmee ik op de cover van de Men’s Health kan. Vandaag heb ik onder andere op mijn lijstje staan dat ik mijn vrouw even bel, voordat ze met mijn kinderen in het vliegtuig stapt naar Portugal. Ik geloof namelijk dat het belangrijk is om op zo’n moment even belangstelling te tonen.” 

,,Het zijn kleine dingen die ik, als ik ze niet opschrijf, misschien zou verwaarlozen. Dat noteren is ook zo fantastisch omdat je dan geen ruimte meer hebt om te piekeren, te twijfelen of te roddelen. Als ik dat toch doe, werkt dat als een alarmsignaal op me, dan kijk ik in mijn journal welke doelen ik die dag nog moet halen en dan zie ik dat ik nog zoveel dingen moet afvinken en dus helemaal geen tijd heb om te piekeren.”

Bron: https://www.deondernemer.nl/innovatie/groei/ali-b-zelfhulpgoeroe-ontwikkeling~2450616

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.