E-commerce diner: Thema Business Intelligence; na E-commerce Live 2018

Op 30 mei was e-Commerce Live! in de Beurs van Berlage. Een zeer geslaagde dag vol presentaties, interessante Q&A’s en met veel merchants en partners. Na afloop was er door MediaCT, Buckaroo en Robin een e-commerce diner georganiseerd, in het naastgelegen Meet Berlage. Het diner stond in het teken van Business Intelligence. Ik mocht de avond aftrappen met een Q&A over BI en e-commerce analytics, samen met Leah Ard van Magento BI. 

We hebben in een leuke setting besproken wat de do’s and don’ts zijn in Business Intelligence en welke mogelijkheden er zijn. 
Ik hoor regelmatig dat het nog moeilijk wordt gevonden om te starten met het gebruik van data of door te ontwikkelen op wat er al aanwezig is. Dit onderwerp werd door avondvoorzitter Gijs Nillessen meteen aangesneden. Het is best practice om stap voor stap, in bijvoorbeeld sprints, je data strategie te ontwikkelen en uit te voeren. Dit betekent starten met de juiste vragen. Op de vraag naar mogelijke valkuilen kwam dit aan bod. Het werkt niet goed om veel rapportages te gaan bouwen om ‘alles te weten’. De beste aanpak is een brandende vraag of business case die het verschil kan maken zodra deze is beantwoord. 

Tussen de gangen door was er voldoende gelegenheid om met elkaar te praten over uitdagingen en het stellen van nadere vragen. Ik vond het een aangename en leerzame avond, met vele boeiende gesprekken met partners, webshop eigenaren en marketeers! 

Lees een volledig verslag van de avond hier (link).Dank aan de organisatie en partners MediaCTMagentoBuckaroo & ROBIN voor de avond.