Als het anders moet, hoe doe je dat?

Krapte op de woningmarkt, krapte op de arbeidsmarkt, krapte in materialen, etc… Het geeft aan hoe oververhit de economie is, en hoeveel veranderingen er tegelijk spelen. Dit zorgt voor heel veel druk op ondernemers. Hoe ga je daar mee om? Ga je een tandje harder lopen en red je het dan? Of pak je het anders aan?

Een voorbeeld van schaarste in de media.

Allereerst: ik ben een data analist en spreek hier uit mijn eigen ervaring. Gewoon vanuit mijn passie voor goede resultaten.

Verandering. Stiekem hebben de meeste mensen daar geen zin in. Andersom is ook niet goed, je moet niet iedere dag het roer omgooien. Dat levert ook niets op. Toch is er geen ontkomen aan, vandaag. De manier waarop we leven en werken is compleet veranderd. We kopen online, we vergaderen online, we rijden elektrisch, onze boodschappen worden bezorgd, onze kinderen beginnen hun eerste winkeltje als ze 12 zijn…

Veranderen. Gek genoeg ben ik er dagelijks mee bezig, als data analist. Als ik de ui van mijn projecten afpel, is de essentie vaak de wens om bepaald gedrag te veranderen of een proces te innoveren. Gedrag aanpassen om de resultaten te verbeteren. Of dat nou andere producten inkopen is, je sales gesprekken met andere bedrijven voeren, of een bepaalde campagne stopzetten die heel gaaf is maar te weinig oplevert. Ik verkòòp geen verandering, maar ik geloof wél dat er altijd iets verbeterd kan worden. Hoe meer stappen en afhankelijkheden in een bepaald proces zitten, hoe leerzamer het is om te kijken waar er dingen goed gaan en waar ze minder goed gaan en beter kunnen.

Mijn aanpak richt zich met name om informatie bij elkaar te brengen die verspreid over het bedrijf is, in verschillende applicaties of op verschillende plekken, en hier gebruik van te maken. Door alle data te modelleren en data science erop los te laten krijg je een totaal-beeld en meer informatie dan de som der delen. Met inzichten die gericht zijn op wat en hoe je bepaalde zaken zou kunnen veranderen om je eindresultaat te verbeteren. Slimme technologie en wetenschap onder de motorkap, maar eenvoudige signalen om bij te kunnen sturen. Het is mijn uitdaging om dit net zo benaderbaar en impactvol te maken als een nieuwe melding op je mobiele telefoon. Het trekt even je aandacht, je beoordeelt of je er meteen wat mee wilt doen en als je dat doet kan de impact heel groot zijn.

Dat is waar mijn passie ligt voor mijn vak, en wat voor mij een goede definitie van verandering is. Met kleine stapjes iedere dag iets verbeteren richting je einddoelen.

Loop je dan voorop? Ontwijk je dan de krapte op de arbeidsmarkt? Het is geen garantie, maar harder rennen op dezelfde manier brengt je niet ergens anders, alleen maar eerder op dezelfde plek. 😉

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.