Big data, kunstmatige intelligentie en data science. Allemaal veelbelovende woorden maar hoe pas je dit toe op je organisatie? Soms brengt data niet de omslag die je gehoopt had. Dit komt vaak door een gebrek aan focus op het proces en de organisatie.
Meer met data doen staat bij veel bedrijven hoog op het lijstje. Het is evident dat voor ieder bedrijf die uitdaging weer iets anders ligt. En dat komt niet alleen door het verschil in data en ambities die zij hebben. Het grote verschil wordt gemaakt door de mensen die de verandering willen dragen.
Of juist niet. Kijk maar naar het recente voorbeeld van de Belastingdienst. Wiebes stelt onlangs, over de – uit de hand gelopen – omslag naar een sterk afgeslankte data- en risicogedreven organisatie: “Ik heb de informele en slordige besluitvorming aan den lijve ondervonden en ik moet eerlijk concluderen dat ik de hardnekkigheid van de cultuur een tijdlang heb onderschat.”
De vraag die mij vaak gesteld wordt, is “Kun je met deze data of dit nieuwe systeem dashboards inrichten voor ons bedrijf?” Voordat ik daarmee aan de slag ga, bepaal ik eerst hoe we het beste resultaat behalen. Dat is afhankelijk van de context van de vraag, het type organisatie en wie erbij betrokken kan worden. De onbewuste verwachting is dat nieuwe data inzichten automatisch zorgen voor betere samenwerking en communicatie tussen afdelingen. Dat mensen overtuigd zullen raken door de nieuwe werkelijkheid. Helaas, op basis van mijn projectervaringen moet ik je teleurstellen. Mensen zijn gewoontedieren die emotioneel betrokken zijn bij hun werkzaamheden en afdeling.
Daarmee stel ik meteen dat het opleveren van inzichten, analytics en dashboards nadrukkelijk geen technische oplossing kan zijn. Laat je niet gek maken door de mogelijkheden van een software pakket, of de ontwikkelaar daarvan, de oplossing ligt allereerst buiten het BI pakket. De gevolgen van een puur technische implementatie heb ik helaas al meerdere malen mogen ervaren. En herstellen. En dat is een hoop meer werk dan het in eerste instantie goed inrichten. Bereid je mensen en processen dus voor op de veranderingen die een data-driven aanpak met zich meebrengt, voordat je eraan begint: dan zal de impact op de organisatie en klanten groter zijn!
Communicatie en een open dialoog over de resultaten van het bedrijf zijn essentieel. Dat komt vòòr de implementatie van big data, kunstmatige intelligentie of data science. Het is nu eenmaal zo dat mensen niet vanzelf hun gedrag of werkzaamheden aanpassen.