2019 is begonnen: doelen stellen en resultaten meten

Het is januari 2019, en de kans is erg groot dat je zelf of samen met collega’s een strategisch jaarplan hebt opgesteld. Verse doelen gesteld voor het nieuwe jaar, het liefst ergens op een inspirerende locatie. Op het gebied van sales, marketing, klanten en de manier waarop je werkt. Ik heb het zelf ook gedaan: ik heb mezelf een weekend opgesloten in een hotel om alle plussen en minnen van het afgelopen jaar door te nemen, met als uitkomst een jaarplan en concrete doelen voor het eerste kwartaal. 


Mijn automatisme is dan meteen om deze doelen te gaan meten. Hoeveel tijd ga ik besteden aan die nieuwe doelen, welke keuzes maak ik, wanneer heb ik een doel succesvol afgerond en in welke stappen zijn die doelen op te delen? 
Dit vraagt om data! 

Als je doelen stelt en bedrijfsstrategische keuzes maakt, wil je natuurlijk weten of dat een goede keuze is en wat het oplevert. Je wilt het kunnen bijsturen als het niet voldoende resultaten oplevert. Dus je doelstellingen gaan meten is essentieel. Dit kan soms complex lijken, waardoor je er geen tijd voor neemt of na een paar pogingen mee ophoudt. 

Een aantal jaar geleden was het traditie om aan het einde van het jaar met de afdeling van het bedrijf waar ik werkte, naar een mooie locatie af te reizen en een paar heidagen te houden. Hier werd het strategisch jaarplan voor het nieuwe jaar bepaald. 

Het resultaat leek echter vaak op het plan van het jaar ervoor en er was weinig sprake van een vermogen om plannen aan te passen op basis van feedback of ervaringen. 

Dit motiveert niet echt en het blijft zich herhalen. Immers: als je niets meet en aanpast, dan is de vrijheid om op alle volgende werkdagen iets anders te gaan doen erg groot en eindig je het jaar met “oh ja, we hadden ook nog het jaarplan wat we hadden bedacht, laten we dat maar eens volgend jaar op de agenda zetten”. Het is dus een kwestie van consequent en kritisch naar jezelf en je doelen kijken. (Dat is trouwens wat je klanten ook doen! Als jij het beter doet, zal de klant een betere experience merken!) 

Spreek met elkaar af dat doelen niet heilig zijn, maar de pogingen en resultaten wel. Vallen de resultaten tegen, pas de aannames aan en ga opnieuw proberen en meten. Valt het nog steeds tegen, ga verder met andere ideeën. Aan het eind van het jaar merk je ineens dat je hele grote stappen hebt gemaakt in vergelijking tot een jaar geleden. En dat je een heel nieuw jaarplan kan opstellen! 

Hieronder een lijstje hoe je kan starten met het meetbaar maken van je doelstellingen: 
  1. Maak alleen meetbare doelstellingen 🙂
  2. Er is nooit een gebrek aan ideeën, wel aan doorzettingsvermogen. Neem even de tijd om je doel, tijdsperiode, doelgroep, meetmethode, target, benchmark en andere voor jou belangrijke zaken te formuleren. Dat maakt het gemakkelijker om later te bepalen wat je van plan was en of het een succes is geworden. 
  1. Breek je doelstellingen op in stappen. Meer sales valt bijvoorbeeld op te splitsen in bepaalde marketing campagnes, die je afzonderlijk meet. Hoeveel moet iedere campagne bijdragen aan de overall sales doelstelling? Het (overall) doel is misschien niet te meten, maar de subdoelen wel. 
  2. Laat je niet tegenhouden door wat er (nog) niet beschikbaar is aan data. Als informatie ontoegankelijk is of verspreid staat over meerdere systemen, fix it! Het kan natuurlijk niet zo zijn, dat je klanten niet beter bediend kunnen worden omdat je een legacysysteem hebt of onvoldoende bronnen aan elkaar geknoopt hebt. 
  3. Werk altijd terug van wat je wil bereiken naar wat daarvoor gemeten moet worden. Begin niet met een mega-project om alle data bij elkaar te brengen, zonder precies te weten wat je daarmee kan gaan doen. Ga ook niet fancy cloud oplossingen aanschaffen, zonder dat je het nut ervan weet. Meten kan op vele manieren en met kleine iteraties vooruitgang boeken is vele malen slimmer dan wachten totdat een groot meetinstrument of een data-opslag helemaal klaar is. 
  4. Een dag niet gemeten is een dag niet geleerd. Begin vandaag nog!