It Takes Two to Drive Data

Soms heeft één berichtje meer impact dan je vantevoren kan bedenken. Wat voor de een gewoon is, kan voor anderen nieuw of interessant zijn. Zo ben ik een fervent voorstander van het belang van people management bij de transformatie naar een datagedreven organisatie. Ofwel: cultuur is misschien wel belangrijker dan techniek. 

Het afgelopen weekend leek het FD daar wel vol van te staan en dan kan ik me niet inhouden om dat te delen. Ik was positief verbaasd over het aantal views en likes dat dit ene berichtje kreeg op LinkedIn en Twitter. In deze blog wil ik het nog iets breder onderschrijven en toelichten. 

Leiderschap

Als organisaties meer data willen gaan gebruiken voor strategie en beleid, wordt dat vaak ingezet door één persoon of afdeling. Daar zit uiteraard veel drive en bepaalde kennis en inzichten achter om snel met data aan de slag te gaan. Vaak horen daar nieuwe systemen of tools bij, waar ze al bekend mee zijn of zich in verdiept hebben.

Deze persoon of afdeling heeft dus een grote voorsprong op de rest en hoopt vaak dat de rest volgt als de resultaten zichtbaar zijn. De werkelijkheid is vaker dat de rest niet volgt en sterker nog, zich gaat afzetten tegen deze andere manier van werken voordat de resultaten duidelijk zijn.

Deel je visie

Hoe kun je dit voor zijn? Door ten eerste de kennis en inzichten te delen met anderen, om meer aansluiting en meer enthousiasme te creëren voor de data-gedreven verandering.

​Dit heeft veel overeenkomsten met wat er inmiddels bekend is over innoveren en vernieuwen binnen organisaties. Driekwart van het innovatiesucces wordt bepaald door mensen en niet door techniek. 

Afhankelijk van de organisatie, de leeftijd van het bedrijf en de ingesleten gewoonten moet het proces ingevuld worden. Met een groep ambassadeurs of vroege adopters ben je voorbereid op een soepelere overgang naar een nieuwe data-driven strategie voor het bedrijf. Een nieuwe manier van denken of werken komt niet binnen een dag, daar moet je met je mensen aan werken en slijpen om het eigen te maken. Die technische data skills en algoritmes komen vanzelf wel, als het maar duidelijk is waarom dat zo ontzettend belangrijk is voor de toekomst van het bedrijf. ​